• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
0
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی:

تشکیل و راه اندازی زنجیره عسل در آذربایجان غربی ضروری است

  • 19 خرداد 1400 - 18:12
تشکیل و راه اندازی زنجیره عسل در آذربایجان غربی ضروری است
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: با توجه به اینکه استان قطب تولید عسل در کشور به شمار می رود، برای رونق این صنعت تشکیل زنجیره عسل در آذربایجان غربی ضروری است.

به گزارش پایگاه خبری اولدوز خبر، اکبر کرامتی در جلسه کمیته فنی زنبور عسل استان اظهار داشت: آذربایجان غربی با تولید سالانه بیش از ۲۲ هزار تن عسل رتبه اول کشوری را در این زمینه به خود اختصاص داده است و ۲۷ درصد عسل کشور در این استان تولید می شود.

طرح‌های جدید و خروج پرورش زنبور عسل از تولید تک محصولی

وی با بیان اینکه حمایت از زنجیره تولید عسل در آذربایجان غربی امسال در دستور کار قرار دارد، عنوان کرد: خارج کردن پرورش زنبور عسل از تولید تک محصولی و تشویق تولید گرده، موم، ژله رویال، بره موم و زهر زنبور عسل از مهمترین طرح‌های آذربایجان غربی در زمینه زنبور عسل به شمار می رود.

کرامتی با اشاره به نقش و اهمیت سایر فرآورده‌های زنبورعسل در درآمد زنبورداران و بی توجهی به این محصولات به جهت ناآگاهی درباره اهمیت اقتصادی آنها افزود: ایجاد زنجیره عسل، ورود بخش خصوصی به صورت هدفمند به این صنعت و تولید به همراه بازاریابی به روش های مدرن و روز دنیا می تواند زمینه ساز رونق این صنعت در استان باشد.

آذربایجان غربی یکی از قطب‌های مهم برای پرورش زنبورعسل در سطح کشور به شمار می رود

مدیر امور طیور سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی نیز در این جلسه با بیان اینکه آذربایجان غربی رتبه اول تولید عسل در کشور و ایران رتبه سوم این صنعت در دنیا را به خود اختصاص داده است، گفت: آذربایجان غربی به لحاظ داشتن منابع لایزال الهی و شرایط آب و هوایی مناسب، وجود مراتع و منابع غنی سرشار از شهد و گرده یکی از قطب‌های مهم برای پرورش زنبورعسل در سطح کشور به شمار می‌آید.

یحیی خلیلی افزود: آذربایجان غربی با دارا بودن ۱۲۰ هزار هکتار باغ در ایام بهار ظرفیتی بکر برای پرورش زنبور عسل دارد که تولید عسل هایی از شهد گل‌های بهاری توانسته همه ساله کام گردشگران را شیرین و این محصول را به سوغاتی ارزشمند برای میهمانان  و گردشگران تبدیل کند.

تصویب ۲ هزار تن شکر برای اتحادیه زنبورداران آذربایجان غربی

وی با اشاره به کاهش بارندگی و نزولات آسمانی در سال‌جاری گفت: متاسفانه خشکسالی یکی از تهدیدات سالجاری در بخش صنعت زنبورداری است که باید تمهیدات لازم برای کاهش اثرات این مشکل در صنعت زنبورداری اندیشیده شود.

خلیلی با بیان اینکه بیش از ۶ هزار نفر در صنعت زنبورداری فعالیت دارند، ادامه داد: برای کمک به رونق تولید در این بخش امسال بیش از ۲ هزار تن شکر برای اتحادیه زنبورداران آذربایجان غربی مصوب شده است.

فعالیت بیش از ۶ هزار نفر در صنعت زنبورداری آذربایجان غربی

وی با بیان اینکه این استان دارای بیش از یک میلیون و ۳۵۰ هزارکندوی مدرن و بومی است، ادامه داد: این موضوع موجب اشتغال دایم و فصلی بیش از ۱۱ هزار نفر در صنعت زنبورداری استان شده‌است.

خلیلی  ادامه داد: میانگین تولید از هر کندوی مدرن ۱۷ کیلوگرم و از کندوهای بومی ۵.۵ کیلوگرم بوده و در مجموع در سطح استان، یک میلیون و ۳۴۵ هزار و ۱۷۱ کندو وجود دارد که از این میزان ۱۱۰ هزار و ۴۷۱ کندو بومی و بقیه مدرن هستند.

مدیر امور طیور سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی تلفات زمستانه و بهاره زنبور داران، استفاده از سموم غیرمجاز، استفاده نا به هنگام از سموم در فصول سال و عدم همکاری بانک ها برای ارائه تسهیلات به زنبورداران را از مهمترین مشکلات پیش روی صنعت زنبورداری استان عنوان کرد.

وی یادآور شد: زنبورداران آذربایجان غربی با وجود چهار کارخانه بسته بندی عسل به صورت مدرن و اتوماتیک در شهرستان های ارومیه، خوی و مهاباد و نیز با داشتن ۶ کارگاه بسته بندی عسل در شهرستان های مختلف در فراوری و صنایع تبدیلی این محصول نیز فعالیت دارند.

ممنوعیت استفاده از سم شیمیایی فیبرونیل در اراضی کشاورزی از ۱۲ اردیبهشت ماه امسال

در ادامه سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی از ممنوعیت استفاده از سم شیمیایی فیبرونیل در اراضی کشاورزی از ۱۲ اردیبهشت ماه سال جاری خبر داد و گفت: از این سم برای کنترل و مهار افت سر خرطومی یونجه استفاده می شود که امسال تلفات زیادی در خصوص استفاده از این سم از سطح زنبورستان‌ها گزارش شده است که در حال حاضر استفاده و توزیع آن در سطح شهرستان های استان ممنوع اعلام شده است.

رئیس هیت مدیره اتحادیه زنبوران آذربایجان غربی نیز در این نشست افزود: شهرستان خوی با تولید بیش از ۱۱ هزار تن عسل مقام اول تولید این ماده غذایی مقوی در آذربایجان غربی را طی سال گذشته به خود اختصاص داد.

مرغوب ترین و با کیفیت ترین نوع عسل از زنبورستان های خوی برداشت می شود

وی با اشاره به کیفیت بالای عسل خوی گفت: وجود مزارع آفتابگردان و تراکم بیشتر گل ها در طبیعت این شهرستان موجب شده است که مرغوب ترین و با کیفیت ترین نوع عسل از زنبورستان های خوی برداشت شود.

فکری، تامین شکر مورد نیاز اتحادیه از استان، ارائه راهکار کاهش خسارات به دلیل خشکسالی در سال‌جاری، حمایت از بخش خصوصی را از مهمترین درخواست های این اتحادیه برشمرد.

زنبور عسل یکی از شگفت انگیزترین مخلوقات خداوند بوده و ارزش اقتصادی گرده افشانی زنبور عسل بسیار بیشتر از عسل و موم تولید شده توسط این حشره‌ی مولد است و کارشناسان معتقدند که حذف زنبور عسل از چرخه تولید به منزله هشدار زیست محیطی است و زنبورها برای تنوع زیستی و بقای بشریت لازم هستند.

در کنار مردم تلاشگری که پرورش زنبور عسل را نسل به نسل و از طریق فعالیت های ترویجی جهاد کشاورزی آموخته اند، وجود مراتع غنی و آب و هوای مساعد موجب توسعه صنعت زنبورداری در آذربایجان غربی شده و رتبه اول تولید عسل کشور را به این استان کوهستانی اختصاص داده‌است.

لینک کوتاه : https://ulduzkhabar.ir/?p=1415

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از تورکی و فارسی یا غیر مرتبط باشند منتشر نخواهند شد.