• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
0

نامگذاری مقام های موسیقی در مکتب عاشیقی ارومیه بررسی شد

  • 19 خرداد 1400 - 18:23
نامگذاری مقام های موسیقی در مکتب عاشیقی ارومیه بررسی شد
با حضور کارشناس موسیقی حوزه هنری استان آذربایجان غربی، نامگذاری مقام های موسیقی در مکتب عاشیقی ارومیه نقد و بررسی شد.

به گزارش پایگاه خبری اولدوز خبر،« نامگذاری مقام های موسیقی در مکتب عاشیقی ارومیه» روز گذشته در چهارمین برنامه کانون عاشیق های حوزه هنری آذربایجان غربی طی سال جاری با حضور کارشناس موسیقی حوزه هنری استان آذربایجان غربی نقد و بررسی شد.

 در این برنامه کارشناس موسیقی حوزه هنری استان با اشاره به قدمت موسیقی عاشیقی در غرب دریاچه ارومیه و ارتباط گسترده فرهنگی و اجتماعی آن با عثمانی ها در در این بخش از ایران اظهار داشت: نامگذاری مقام های موسیقی در« مکتب عاشیقی ارومیه» همانند بسیاری از مکاتب موسیقی در جهان، در راستای شناسنامه دار کردن این موسیقی و بر اساس « نام هنرمندان، بزرگان و حاکمان محلی، مفهوم اشعار» استفاده شده صورت گرفته است.

داریوش علیزاده افزود: امروزه در مکتب عاشیقی ارومیه صاحب ۵۴ مقام موسیقی هستیم که برخی از آنها مانند « اکبری، جمشیدی، امراهی و آقاخانی » بر اساس نام هنرمندان خالق این مقام یا بزرگان و حاکمان محلی، برخی مانند « دیوان، تجنیس، غربتی، دو بیت و ترکمه » بر اساس مفهوم اشعار هجایی عاشقانه ، حماسی و عرفانی که در این مکان ها استفاده می شوند نامگذاری شده‌اند.

علیزاده در این خصوص با اشاره بر عنوان‌های برخی از این مقام های موسیقی در«مکتب عاشیقی ارومیه» اظهار داشت: برخی از این مقام های موسیقی مانند « قارص، سیاستا پل،حلبی و مصری» بر اساس نام‌های مکان‌هایی که این آثار در آنجا خلق شده و یا خالقان آنها متعلق به این شهرها بودند نامگذاری شده‌اند.

کارشناس موسیقی حوزه هنری آذربایجان غربی در خصوص ارتباط این نامها با مکتب عاشیقی ارومیه گفت: در دوران گذشته و به خصوص در دوره « صفویه و عثمانی » این مکان ها مانند« سیاستا پل در اوکراین، حلب در سوریه، قارص در ترکیه و کشور مصر» متعلق به این حکومت‌ها بودند و این نام ها در مکتب عاشیقی ارومیه نمادی از دوران شکوهمند ترکان در گذشته های نه چندان دور است.

« مکتب عاشیقی ارومیه» یکی از مکاتب قدیمی موسیقی در غرب دریاچه ارومیه است که در فهرست میراث ناملموس ایران ثبت ملی شده و امروز نیز در بسیاری از شهرها و روستاهای آذربایجان غربی و شرقی توسط هنرمندان عاشیق اجرا می شود .

لینک کوتاه : https://ulduzkhabar.ir/?p=1418

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از تورکی و فارسی یا غیر مرتبط باشند منتشر نخواهند شد.