• امروز : سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲
  • برابر با : Tuesday - 19 March - 2024
0
رئیس حوزه هنری آذربایجان غربی:

افتتاح «پردیس سینمایی ارومیه» در دهه فجر امسال منوط به همکاری و مشارکت مسئولان است

  • 20 شهریور 1399 - 20:28
افتتاح «پردیس سینمایی ارومیه» در دهه فجر امسال منوط به همکاری و مشارکت مسئولان است

رئیس حوزه هنری آذربایجان غربی گفت: همزمان با نوسازی و افتتاح «سینما ایران ارومیه» در ایام دهه فجر سال گذشته، کلنگ «ساخت پردیس سینمایی ارومیه» نیز در محل سینما آزادی این شهرستان با حضور استاندار آذربایجان غربی و جمعی از مسئولان بر زمین زده شد اما افتتاح این پروژه در دهه فجر سال جاری نیازمند همکاری و مشارکت مسئولان است.

سال گذشته(۱۳۹۸ شمسی) همزمان با نوسازی و افتتاح «سینما ایران ارومیه» در ایام دهه فجر، کلنگ ساخت «ساخت پردیس سینمایی ارومیه» نیز در محل سینما آزادی این شهرستان با حضور استاندار آذربایجان غربی، رئیس وقت حوزه هنری انقلاب اسلامی کشور(محسن مومنی شریف) و جمعی از مسئولان بر زمین زده شد تا این پردیس سینمایی که بزرگترین پردیس سینمایی در شمال غرب کشور است طی دهه فجر سال جاری افتتاح شده و علاقه مندان سینما را از فیلم های خود در فضای متفاوت، مدرن و توسعه یافته بهره مند سازد.

برای مشخص شدن وضعیت ساخت و ساز «پردیس سینمایی ارومیه» در آستانه «روز سینما» و در جهت تنویر افکار عمومی، به خصوص علاقمندان هنر هفتم در کشور و به خصوص شهرستان ارومیه، مصاحبه ای را با «احد هوشمند قره باغ» رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی آذربایجان غربی انجام داده ایم که در ادامه می خوانید:

 جناب آقای هوشمند با سلام لطفاً بفرمایید

– کلنگ ساخت پردیس سینمایی ارومیه در چه تاریخی بر زمین زده شد؟ و این پروژه مهم فرهنگی کی قرار است افتتاح شود؟

به نام خداوند متعال، کلنگ «پردیس سینمایی ارومیه» همزمان با دهه فجر سال گذشته(۱۳۹۸ شمسی)  و در همان روزی که سینما ایران ارومیه را به شکلی نو و مجهز شده افتتاح کردیم، با حضور استاندار محترم و همچنین جناب آقای محسن مومنی شریف رئیس وقت حوزه هنری کشور و تنی چند از مسئولان کشوری و استانی در محل سینما ایران ارومیه بر زمین زده شد و طبق صحبت‌های آقای «مومنی شریف»  در مراسم شروع به کار مجدد سینما ایران ارومیه قرار بود ساخت این پردیس سینمایی تا شهریور ماه سال جاری به اتمام برسد که متاسفانه در این خصوص به دلایل مختلف کمی عقب افتاده ایم.

– بودجه اختصاص یافته برای ساخت پردیس سینمایی ارومیه چه میزان است؟ و کدام دستگاه ها در ساخت آن مشارکت دارند؟

کل بودجه اصلی برای ساخت پردیس سینمایی ارومیه بر اساس برآوردهای صورت گرفته در سال گذشته مبلغ ۸/۵ میلیارد تومان بود که با مشارکت حوزه هنری، سازمان توسعه سینمایی سوره و همچنین برخی دستگاه های فرهنگی و اجرایی استان از جمله استانداری، سازمان برنامه و بودجه، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی، شهرداری و شورای اسلامی ارومیه اجرا می‌شود.

 – آیا بودجه مورد نظر تاکنون محقق شده است؟

کل بودجه که فعلاً محقق نشده است اما با توجه به اقدامات صورت گرفته در سینما آزادی ارومیه، مقداری بودجه توسط حوزه هنری و سازمان توسعه سینمایی سوره به این امر اختصاص یافته است ولی با وجود دستور استاندار آذربایجان غربی «تا به امروز در تحقق بودجه استانی با مشکل مواجه هستیم» و در تلاشیم تا با همکاری فرمانداری و سازمان برنامه و بودجه استان این مشکل را در آینده نزدیک حل کنیم.

– مساحت پردیس سینمایی ارومیه چقدر است و امکانات نمایشی و رفاهی آن چگونه است؟

مساحت در نظر گرفته شده برای «پردیس سینمایی ارومیه » در محل سینما آزادی این شهرستان حدوداً هزار مترمربع  با ۷ سال نمایشی و ظرفیت ۹۵۰ صندلی است که با ابزار تخصصی و مدرن سینمایی و امکانات تفریحی از جمله کافی شاپ، کتابخانه و … در خدمت همشهریان عزیز خواهیم بود و یکی از مهمترین بخش های این پردیس اختصاص «سالن ویژه سینما کودک» برای کودکان و نوجوانان عزیز است.

– با توجه به تعطیل بودن سینما آزادی ارومیه از زمان کلنگ زنی پردیس سینمای این شهرستان، حوزه هنری تا به امروز در راستای ساخت پردیس سینمایی ارومیه چه اقداماتی را انجام داده است؟

حوزه هنری قبل از کلنگ‌زنی پردیس سینمایی مطالعات اولیه و تخصصی خود را انجام داده بود و بعد از کلنگ زنی نیز نقشه های ساختمانی، مطالعه بر روی ساختمان فعلی و مقاوم سازی آن، نقشه های نمای خارجی و پلان های سالن ها تهیه شده و در بخش داخلی سینما نیز بخش های مختلف آن تخریب و با کسب مجوزهای لازم در حال مقاوم سازی بناهای هستیم و اگر امکانات موجود اجازه بدهد مراحل اصلی ساخت و ساز را بزودی اجرا خواهیم کرد.

– آیا « بیماری کرونا»  تاثیری در روند ساخت این پردیس سینمایی داشته است؟

بیماری کرونا همانطور که باعث بروز مشکلات در بخش های مختلف کشور شده، در پروسه ساخت پردیس سینمایی ارومیه و تأخیرات صورت گرفته در روند کاری آن نیز بسیار موثر بوده است که توقف ساخت و ساز در پروژه و همچنین برهم خوردن ساختار مالی با توجه به افزایش قیمت ها، ماحصل ظهور کرونا برای ما در ساخت پردیس سینمایی ارومیه بوده است. از طرفی با توجه به تعطیلی سینماها و همچنین کاهش بسیار چشمگیر مخاطبان سینمایی به علت کرونا، نتیجه‌ای جزء کم شدن درآمدها و تاخیر پروژه های ساخت و بازسازی در کل کشور برای حوزه هنری نداشته است.

– مدیریت فرهنگی استان آذربایجان غربی چه نقشی در ساخت این پروژه داشته و انتظارات شما چیست؟

همانگونه که مستحضرید امروزه در تمامی جهان سینماها به عنوان یکی از مهم ترین اماکن فرهنگی و یکی از شاخصه های تاثیر گذار در فرهنگ هر منطقه و شهری است که شهرستان ارومیه نیز از این قاعده مستثنی نیست و با توجه به اهمیت موضوع، دغدغه‌های مردم و مسئولان، به ویژه هنرمندان و اصحاب فرهنگ در این خصوص بسیار بالا است.

در این خصوص با توجه به علاقه مندی جناب آقای استاندار برای محقق شدن بهتر و هر چه زودتر این پروژه فرهنگی و دستورات ایشان برای اختصاص ۵۰ درصد از بودجه آن، تلاش می کنیم تا هر چه زودتر با همکاری سایر دستگاه های ذیربط این مشکل را که تا کنون بر طرف نشده حل کنیم.

– علت انتخاب سینما آزادی ارومیه در مرکز شهر،  برای ساخت این پردیس سینمایی چه بود؟

در ابتدا قرار بود پردیس سینمایی ارومیه در محلی دیگری به غیر از سینما آزادی ساخته شود ولی با توجه به وضعیت بودجه فرهنگی استان و از طرفی موقعیت خاص تجاری سینما آزادی و مهندسی ساختمانی آن، بر اساس نظر کارشناسان تصمیم نهایی بر این شد که پردیس سینمایی ارومیه در محل سینما آزادی، با مقاوم سازی بنای موجود و مهندسی تغییرات ساختمانی در آن محقق شود که بازدهی بهتر و بیشتری دارد.

– با توجه به وضعیت فعلی و با عنایت به اعلام قبلی شما، آیا پردیس سینمایی ارومیه در دهه فجر سال جاری افتتاح می شود؟ تمام توان ما این است که پروژه پردیس سینمایی ارومیه را تا «دهه فجر سال جاری» آماده کرده و آن را در اختیار علاقمندان سینما قرار دهیم، حتی پیش از این قرار بود تا آثار «جشنواره فیلم فجر در سال جاری» در محل این پردیس و سالن های مجهز آن اکران شوند که مطمئناً اگر همکاری ها و مشارکت های لازم صورت گیرد این مسئله دور از انتظار نیست.

لینک کوتاه : https://ulduzkhabar.ir/?p=671

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از تورکی و فارسی یا غیر مرتبط باشند منتشر نخواهند شد.