• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
0
برداشت محصول استراتژیک ۱۰ درصد کاهش می‌یابد؛

پیش بینی تولید بیش از ۵۲۸۰۰۰ تُن گندم در آذربایجان غربی

  • 09 تیر 1400 - 0:27
پیش بینی تولید بیش از ۵۲۸۰۰۰ تُن گندم در آذربایجان غربی
رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی از آغاز برداشت گندم از سطح ۳۹۱ هزار هکتار از مزارع گندم آبی و دیم استان خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری اولدوز خبر، اکبر کرامتی -رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی- با اعلام این خبر در ادامه افزود: پیش بینی می‌شود امسال بیش از ۵۲۸ هزار تُن گندم در سطح استان تولید شود که برآوردها حاکی از کاهش ده درصدی تولید این محصول استراتژیک در آذربایجان غربی است.

کرامتی اظهار داشت: امسال در مجموع ۳۹۱ هزار هکتار از اراضی زیر کشت این محصول، ۹۰ هزار هکتار به صورت آبی و مابقی نیز به صورت دیم کشت شده است.

وی با بیان اینکه بر اساس برآوردهای انجام شده انتظار داریم امسال شاهد خرید تضمینی ۳۲۵ هزار تُنی گندم در استان باشیم، افزود: متولی خرید تضمینی گندم در استان، شرکت غله و خدمات بازرگانی آذربایجان غربی بوده و سازمان تعاونی روستایی نیز به عنوان مباشر، شرکت غله را در این زمینه همراهی می‌کند.

کرامتی اضافه کرد: تعداد ۲۹ مرکز شرکت غله و خدمات بازرگانی و ۳۵ مرکز سازمان تعاون روستایی در سطح استان آماده تحویل گندم مازاد بر نیاز زراعین آذربایجان غربی هستند.

وی خاطر نشان کرد: تعداد عاملین تشخیص و ذیحسابی ۱۲۸ نفر از همکاران سازمان جهاد کشاورزی شرکت غله و تعاون روستایی در این مراکز حضور دارند و مراکز خرید گندم همه روزه از ساعت ۹ لغایت ۲۱ برای تحویل گندم مازاد زارعین آذربایجان غربی دایر هستند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با اشاره به قیمت اعلام شده برای خرید تضمینی گندم، بیان کرد: قیمت خرید تضمینی گندم با چهار درصد افت مفید و دو درصد افت غیرمفید و حداکثر با دو درصد سن‌زدگی، مبلغ ۵۰ هزار ریال تعیین شده است.

کرامتی با بیان اینکه هماهنگی‌های لازم با نیروهای انتظامی صورت گرفته تا از خروج گندم تولیدی به سایر استان‌ها جلوگیری شود، تصریح کرد: خرید تضمینی گندم همزمان با برداشت این محصول استراتژیک در آذربایجان غربی از یکم تیر ماه آغاز شده و طی روزهای گذشته تا کنون نیز ۱۷ هزار تن گندم به مراکز خرید تضمینی گندم تحویل داده شده است.

این مقام مسئول با بیان اینکه برداشت گندم در آذربایجان غربی به صورت مکانیزه انجام می‌گیرد، ادامه داد: برای این منظور، یک هزار و ۱۲۶ دستگاه کمباین بومی و ۱۷۴ دستگاه کمباین مهاجر و حدود دو هزار و ۵۰۰ دستگاه دروگر برای برداشت غلات در استان به کار گرفته شده است.

کرامتی با بیان اینکه پرداخت بهای گندم خریداری شده توسط بانک‌های عامل پرداخت می‌شوند، اعلام کرد: بانک عامل در این زمینه بانک کشاورزی آذربایجان غربی است که مقرر شده بهای گندم در کوتاه‌ترین زمان ممکن پرداخت شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با بیان اینکه امسال بر اساس برآوردهای انجام شده، ده درصد تولید گندم در استان نسبت به سال گذشته کاهش می‌یابد، افزود: کاهش بارندگی و پراکنش نامناسب، گرم شدن هوا و وزش بادهای گرم و خشک، قدرت پایین خرید کشاورزان و قیمت بالای نهاده‌ها از جمله دلایل کاهش تولید این محصول در آذربایجان غربی به شمار می‌روند.

لینک کوتاه : https://ulduzkhabar.ir/?p=1599

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از تورکی و فارسی یا غیر مرتبط باشند منتشر نخواهند شد.