• امروز : سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲
  • برابر با : Tuesday - 19 March - 2024
0
رسانه ها و مردم قربانی نگرش نادرست و تصمیمات اشتباه روابط عمومی ها می شوند؛

منفعت طلبی روابط عمومی های بی دانش و انتقاد گریزی مدیران نالایق علل دعوت های گزینشی از خبرنگاران

  • 30 شهریور 1401 - 7:24
منفعت طلبی روابط عمومی های بی دانش و انتقاد گریزی مدیران نالایق علل دعوت های گزینشی از خبرنگاران

دعوت های گزینشی و فرمایشی از رسانه ها در طی سال های گذشته نیز دادِ صاحبان رسانه را در آورده ولی این روند در طی یکسال اخیر روند به شدت فزاینده ای داشته و نارضایتی خبرنگاران و مدیران رسانه را صد چندان کرده است.

هادی علیزاده – روزنامه نگار و سردبیر پایگاه خبری اولدوز خبر

دعوت های گزینشی و فرمایشی از رسانه ها در طی سال های گذشته نیز دادِ صاحبان رسانه را در آورده ولی این روند در طی یکسال اخیر روند به شدت فزاینده ای داشته و نارضایتی خبرنگاران و مدیران رسانه را صد چندان کرده است.

عموماً دعوت از اصحاب رسانه برای اطلاع رسانی خبر امری عادیست که مسئولان روابط عمومی ادارات با ارسال نامه به دفتر رسانه مذکور از طریق فاکس یا اطلاع رسانی پیامکی به مدیریت رسانه اعلام می دارند که از خبرنگار رسانه مذکور جهت حضور در نشست خبری دعوت به عمل آمده است.

اما قضیه این دعوت نامه ها در آذربایجان غربی و علی الخصوص در ارومیه به گونه دیگریست به نحوی که بدون اطلاع مدیریت رسانه انجام شده و اطلاع رسانی به این شیوه است که تنها از چند جان نثارِ سوگلی و نورچشمی آن اداره جهت تعریف و تمجید و تملق صورت می پذیرد.

پیشرفت تکنولوژی های ارتباطی و ظهور شبکه های اجتماعی، سبک زندگی انسان ها را دستخوش تغییرات متعدد کرده و تاثیرات اینترنت و فضای مجازی بر روابط افراد با یکدیگر هم بر کسی پوشیده نیست. دعوت از رسانه ها نیز تحت تاثیر همین تکنولوژی های ارتباطی و شبکه های اجتماعی قرار گرفته و اطلاع رسانی نشست های خبری در طی یکی دو سال اخیر از طریق تلگرام و سایر پیام رسان ها و به ندرت به طُرُق سابق نظیر پیامک انجام می شود.

اما در این بین، نکته حایز اهمیت بی دانشی مسئولان روابط عمومی ادارات آذربایجان غربی در تعریف رسانه و راه های ارتباطی با مردم است به صورتی که این بی دانشی، طرز تفکر روابط عمومی ها درباره رسانه و سبک دعوت از آنها را نیز به شدت تحت تاثیر قرار داده است.

استعلام نشانی دفتر مرکزی رسانه ها و شماره مدیران رسانه از واحد مطبوعات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، نه تنها امری نشدنی، صعب یا غیر ممکن نیست بلکه اصل دعوت از رسانه ها نیز باید بر همین اساس شکل بگیرد.

دعوت از طریق اطلاع رسانی در پیام رسان ها نیز از همین بی دانشی غرض ورزانه روابط عمومی های ادارات استان در امان نمانده و بر نارضایتی صاحبان رسانه ها افزوده است. حتی به وفور دیده شده رسانه ای که مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ندارد یا مدیر یک کانال یا یک پیج در شبکه های اجتماعی از طریق روابط عمومی آن اداره به نشست خبری دعوت شده اما بسیاری از رسانه های مجوزدار اعم از مطبوعات محلی و سراسری، پایگاه های خبری و … که مدیرانشان برای دریافت مجوز از کانال های تنگ و باریک اعتبارسنجی که مو را از ماست بیرون می کشند عبور کرده اند در این نشست ها حضور ندارند و هیچ دعوتی از آنها صورت نپذیرفته است.

مسئولان و مدیران روابط عمومی ادارات بدون توجه به این نکته که اطلاع رسانی اخبار باید از راه های رسمی شناخته شده و از سوی رسانه های دارای مجوز و به شیوه های گوناگون(هم از طریق رسانه های مکتوب و هم از طریق رسانه های مجازی) صورت بگیرد همچنان بر اسبِ درکِ نادرست از کارکردهای رسانه تاخته و حتی قادر به تفکیک خبرنگارِ قلم به دست از عکاس و بازاریاب نیز نیستند و آنچه برایشان مهم است رابطه اجتماعی با سوگلی های خاص و نورچشمی هایشان بوده و نه قابلیت های رسانه ای وی.

متاسفانه با این سبک از دعوت ها، هم منافع عالیه مردم از بین می رود و هم رسانه به عنوان ابزار و آلت دست ادارات و مدیران قرار می گیرد و مسئولان بجای آنکه پاسخگوی نماینده افکار عمومی باشند، از رسانه و قدرت تأثیرگذاری و اطلاع رسانی آن در جهت نیل به مطامع خودشان استفاده ابزاری می نمایند.

روابط عمومی ها حق ندارند به هر دلیلی که با رسانه یا مدیران آن مشکلات یا خصومت های شخصی و جناحی داشته باشند نام رسانه ای را خط زده یا دعوت از رسانه ها را صرفاً به تعداد انگشت شماری از خبرنگاران خاص و نور چشمیِ تحت امرشان محدود کنند!!!

در طی سال های اخیر، نشست های خبری بسیاری برگزار شده و نام رسانه های منتقد به صورت عام و رسانه های مکتوب به صورت خاص خط خورده یا به ادعای خودشان از قلم افتاده!!! که دلیلی جز نگاه غرض ورزانه مدیران و روابط عمومی آنها به رسانه ها ندارد و نشانه ایست بر علاقه بی پایان و سیری ناپذیر روابط عمومی های استان به تعریف و تمجید و تملق از مدیران بالادستیشان در دورهمی های دوستانه با رسانه ها که در نهایت این مهمانی های خویشاوندانه با رهاورد بی نتیجه تقدیم یک کارت هدیه خاتمه یافته است!!!

حتی شورای اطلاع رسانی روابط عمومی های استان نیز در این سال ها خاصیتی از خود بروز نداده و همچنان برای تعداد کثیری از اصحاب رسانه ناشناخته مانده است شورایی که بزرگترین دستاورد جلسات آن، نهایتاً رأی گیری به منظور تعیین مالک کرسی ریاست روابط عمومی ها یا هماهنگی برای برگزاری مراسم استقبال از دولتی ها بوده است در حالی که یکی از گره های کور دعوت های گزینشی می تواند از طریق بررسی و آسیب شناسی دقیق این معضل ارتباطی و یافتن راه حل هایی برای آن، از دل جلسات همین شورا باز شود.

به عنوان مثال یکی از راه حل های پیشنهادی، تصویب اختصاص سامانه ای برای ارسال پیامک اطلاع رسانی نشست ها یا تعیین شماره ای برای ارسال پیام در پیام رسان ها به مدیران رسانه است. این روش مطمئناً سردرگمی اصحاب رسانه را به صفر رسانده و آنها مجبور نیستند هر روز چندین بار به صفحه شخصی خود در پیام رسان های مختلف رجوع کرده و یا گروه ها را لحظه به لحظه بررسی نمایند. کما اینکه به شیوه مذکور و با هماهنگی های صورت گرفته در شورای روابط عمومی های استان از همزمانی و تداخل نشست ها و برنامه ها نیز جلوگیری به عمل می آید.

مطمئناً حضور رسانه های منتقد در جامعه و در برخورد با مدیران، باعث جدیت بیشتر مسئولان در انجام وظایف محوله و حل مشکلات مردم می شود ولی از آنجا که چاقو دسته خودش را نمی برد، دعوت های گزینشی نیز خطری را متوجه مدیران نکرده و رسانه های سوگلی و نور چشمی تحت امر نیز مطیعانه در خدمت ادارات بوده و مدیران نالایق نیز بدون توجه به خواست مردم از مسیر رسانه ها، بر طبل خدمت گریزی کوفته و روز به روز از مردم دور و دورتر می شوند.

بی شک حضور و بروز رسانه ها در جامعه تأثیرات انکارناپذیری داشته و دارد اما نگاه غرض ورزانه برخی روابط عمومی ها به تعدادی از رسانه ها به خاطر مشکلات شخصی و تفاوت در گرایشات جناحی باعث ایجاد شکاف و فاصله بین آنها می گردد و این در حالیست که همه رسانه ها حق دارند خبرنگارشان در تمام جلسات خبری حضور داشته و به صورت شفاف و واضح نظرات خود را ابراز دارند و طرز تفکر و نگاه فعلی روابط عمومی ها به رسانه نیز نه تنها موجب رشد و بالندگی آنها نمی شود بلکه مردمی را که حق دارند بدانند هم متضرر و محروم می سازد.

از این رو نتیجه می گیریم روابط عمومی ادارات در راستای عمل به وظایف خود باید دقت بیشتری در برخورد با رسانه ها و مطبوعات به عنوان رکن چهارم دموکراسی داشته باشند و از هر طریق ممکن و به جان خریدن هر سختی، سالانه یک بار لیست رسانه ها و شماره تماس(راه های ارتباطی) تمام رسانه های دارای مجوز را از واحد مطبوعات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان استعلام نموده، لیست قبلی را بروز نمایند و نشست های خبری خود را محدود به رسانه های خاصِ «نور چشمی» و خبرنگاران «سوگلیِ کارت هدیه بگیر» ننمایند و از ظرفیت های بالای رسانه ایِ همه صاحبان رسانه اعم از نشریات مکتوب سراسری و محلی، پایگاه های خبری و همچنین سرپرستی روزنامه های سراسری استفاده نمایند تا هم به درستی به وظیفه خود عمل نموده و هم رسانه ها را در امر اطلاع رسانی موشکافانه به مردم یاری رسانند.

لینک کوتاه : https://ulduzkhabar.ir/?p=810

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 4در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۴
  1. دست مریزاد آقای علیزاده
    دقیقا همینطوره
    درد دله خبرنگارای آزادی هست که وابستگی ندارن و آلت دست مدیران و روابط عمومی ها نیستن ????

  2. یکی از همین روابط عمومی های بی خاصیت، اداره کل امور اقتصادی و دارایی هست که فقط چنتا خبرنگار نوپا و تازه به دوران رسیده رو که گرایش جناحی همسویی با روابط عمومی دارن رو دعوت میکنه واقعا متاسفم برای این همه کوته بینی!

  3. مین لعنت بو اداره لره و مسئولارینا
    خبرنگارلاری اوزلرینه نوکر حسابلیلار

  4. روابط عمومی که نه، روابط خصوصی شرکت گاز آذربایجان غربی هم یکی از همین ادارات مشنگی هست که فقط با روابط خصوصی که با چنتا خبرنگارنما داره بهشون آگهی میده به جلسه خبری دعوت میکنه کارت هدیه میده!
    جلسات خبری خصوصی نداریم که شرکت گاز و اقتصاد دارایی مُد کردن! که فقط به چنتا خبرنگارنما کارت هدیه میدن. واقعاً متاسفم برای مسئولا و این خبرنگارنماها که آبروی هر چی خبرنگار هست رو بردن!!!
    خجالت هم خوب چیزیه
    بعد میگیم چرا رسانه ها از درد مردم نمیگن. واللا رسانه ها شدن بازیچه و آلت دست ادارات و مسئولا و واسه گرفتن کارت هدیه، از هیچ دستمال کشی و چاپلوسی دریغ نمیکنن و چشمشون رو به روی دردهای مردم میبندن!
    ادارات بلدن چجوری خبرنگارنماها رو نوکر و مجیزگوی خودشون کنن. با آگهی و کارت هدیه اونم فقط به نوکرا و چاپلوساشون ?

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از تورکی و فارسی یا غیر مرتبط باشند منتشر نخواهند شد.