• امروز : سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲
  • برابر با : Tuesday - 19 March - 2024
0
مدیر شعب بانک مسکن آذربایجان غربی:

موزه اشیا و آثار بانک در محل شعبه سنتی بانک مسکن ارومیه راه‌اندازی می‌شود

  • 29 شهریور 1400 - 3:18
موزه اشیا و آثار بانک در محل شعبه سنتی بانک مسکن ارومیه راه‌اندازی می‌شود
مدیر شعب بانک مسکن آذربایجان غربی گفت: موزه اشیا و آثار بانک در محل شعبه سنتی بانک مسکن ارومیه راه‌اندازی می‌شود.

به گزارش اولدوز خبر، خلیل ایمانی بخشایش در دیدار با مدیرکل میراث فرهنگی آذربایجان غربی، این دیدار را در ادامه تعامل فی ما بین بانک مسکن آذربایجان غربی و اداره کل میراث فرهنگی استان در خصوص روند مرمت و بازسازی خانه اربابی باغ سیاوش ارومیه خواند و با اشاره به اهمیت حفظ اماکن تاریخی، نگهداری از هویت فرهنگی را وظیفه همگانی اعلام و ایجاد شعبه سنتی بانک در این مکان را در راستای همین امر مهم خواند.

مدیر شعب بانک مسکن آذربایجان غربی با اشاره به امضای تفاهم نامه بانک مسکن استان با اداره کل میراث فرهنگی استان آذربایجان غربی عنوان کرد: بر اساس این تفاهم نامه مقرر شده است با تأمین اعتبار مشترک، این بنا مرمت شده و طبقه اول آن به شعبه سنتی بانک مسکن و طبقه دوم آن نیز به موزه اسناد و ادوات بانک مسکن کشور تبدیل شود.

ایمانی بخشایش یاد آور شد: در موزه بانک مسکن ارومیه، تعدادی از اشیای قدیمی مانند انواع اقسام اسناد بانکی، قفل ها، وسایل تحویلداری، ماشین حساب‌ها، پرفراژها و تلفن‌های قدیمی نگهداری خواهد شد.

وی همچنین ایجاد موزه اشیا و لوازم و دستگاه های قدیمی مورد استفاده در صنعت بانکداری را بهانه ای برای نشان دادن گوشه ای از اهمیت و سختی های شغل بانکی و فراز و نشیب رشد و توسعه سخت افزاری مورد استفاده در صنعت بانکداری را به نسل جدید خواند.

ایمانی بخشایش اضافه کرد: با توجه به اتمام مراحل مرمتی و عملیات نازک کاری، در آینده نزدیک اقدامات محوطه‌سازی اطراف این موزه نیز نیز با پیگیری‌های لازم انجام خواهد شد.

وی ادامه داد: در حال حاضر نیز اقدامات نازک‌کاری و تزئینات داخلی این ساختمان در حال انجام بوده و تا چند ماه آینده پیش‌بینی می‌شود به بهره‌برداری برسد.

جباری مدیر کل میراث فرهنگی نیز با استقبال از این فرصت پیش آمده در خصوص ایجاد شعبه سنتی بانک مسکن اظهار داشت: این بنا در تحت مالکیت بانک مسکن بوده و از سال ۹۵ طبق تفاهم انجام گرفته بین این بانک و اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی اقدامات مرمتی در این مکان آغاز شده است.

وی افزود: مالکیت معنوی این بنای تاریخی متعلق به اداره میراث فرهنگی استان و مالکیت مادی و حق استفاده از آن متعلق به بانک مسکن می باشد و اجرای کاملاً متقارن و منتظم بنا، مهارت به کار رفته در اجرای آجرکاری جداره خارجی، طرح بغدادی پوشش شیروانی سقف بنا، وجود بالکن واقع در ضلع شمالی، مقاومت بالا در برابر گذشت زمان و عوامل مخرب جوی حفظ ایستایی و طرح اصلی بنا از دلایل ثبت این اثر تاریخی در فهرست آثار ملی است.

جباری گفت: در صورت بهره‌برداری از این بانک طبقه هم‌کف آن به عنوان یکی از شعب بانک مسکن و طبقه بالا نیز به عنوان محل نگهداری اشیا و لوازم قدیمی بانک مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی افزود: اعتبارات مرمتی این بنا به صورت مشارکتی بین این اداره‌کل و بانک مسکن تامین شده و در سال‌های گذشته مرمت‌های سازه‌ای و معماری آن انجام شده است.

شایان ذکر است، بنای تاریخی خانه اربابی دیزج سیاوش ارومیه که در بلوار شورا واقع شده است ، قدمتی حدود ۹۰ ساله داشته و در دوران پهلوی اول و در باغ بزرگ ۶ هکتاری بصورت بنایی ویلایی در دو طبقه با ۱۸ متر طول، ۱۲ متر عرض و ۸/۵ متر ارتفاع است که به شکل مستطیل و کاملا متقارن احداث شده و در ساخت آن ازمصالحی مانند خشت، آجر، ملات ماسه و شن و در پی بنا از سنگهای لاشه استفاده شده است و از آنجائیکه متعلق به ارباب روستای دیزج سیاوش بوده به همین نام نیز معروف شده است.

بنای تاریخی خانه اربابی در بلوار شورای ارومیه واقع شده است و در گذشته پیرامون آن را باغ بزرگی از انواع درختان بلند تبریزی فرا گرفته بود؛ این خانه به نام صاحب آن که ارباب دیزج سیاوش بوده، مشهور شده است.

لینک کوتاه : https://ulduzkhabar.ir/?p=1661

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از تورکی و فارسی یا غیر مرتبط باشند منتشر نخواهند شد.