• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
0
رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی خبر داد؛

تداوم برقراری ثبات در بازار مرغ استان

  • 14 خرداد 1400 - 10:02
تداوم برقراری ثبات در بازار مرغ استان
بازار مرغ در طی ماه های اخیر با تلاطم و افزایش قیمت روبه رو شد که در حال حاضر به ثبات نسبی رسیده است و با افزایش ماهانه یک میلیون جوجه ریزی در سال جاری پیش بینی می شود مشکل خاصی در تامین این نیاز اساسی مردم در استان بوجود نیاید.

به گزارش پایگاه خبری اولدوز خبر، در نیمه فروردین ماه سال جاری، بازار مرغ آذربایجان غربی با توزیع بیش از ۵۶۱ تن گوشت مرغ گرم بالاترین رکورد توزیع در سطح استان را ثبت کرد و به ثبات رسید.

با ممنوعیت خروج مرغ زنده، افزایش میزان جوجه ریزی، توزیع مناسب نهاده های دامی و نیز افزایش نظارت و بازرسی بر روند توزیع گوشت مرغ موجب شده این روزها بازار مرغ به ثبات نسبی برسد که امید می رود این روند تداوم داشته و در ماه آتی با افزایش یک میلیون قطعه جوجه ریزی به صورت ماهانه در مرغداری های استان دیگر شاهد مشکل در تامین گوشت مرغ در استان نباشیم.

افزایش ماهانه یک میلیون قطعه جوجه ریزی در مرغداری های آذربایجان غربی از ابتدای سال جاری

رئیس سازمان جهاد کشاورزی اظهار داشت: از ابتدای سال جاری میزان جوجه ریزی در واحدهای مرغداری استان نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته ، به طور میانگین ماهانه یک میلیون قطعه افزایش داشته است.

اکبر کرامتی افزود: استان آذربایجان غربی در زمینه مرغ جزو ۵ استان معین تامین کننده مرغ در کشور بوده است که مرغ‌های تولیدی علاوه بر تامین نیاز آذربایجان‌ غربی، نیاز مصرفی استان های همجوار را نیز تامین می‌کند و در این زمینه در طی ماه های گذشته در ردیف دومین استان کشور در زمینه تولید و اجرای تعهدات تولید گوشت مرغ قرار گرفته است.

وی ضمن تقدیر از زحمات واحدهای تولیدی طیور برای تامین مصرف مرغ مردم مخصوصاً ایام پر مصرف و ایجاد آرامش در سطح بازار، افزود: گوشت مرغ با فعالیت ۶ زنجیره طیور در استان به اندازه کافی و بیش از نیاز مصرفی مردم استان تولید می شود و به منظور بهبود عرضه مرغ در بازار وبرای کمک به ایجاد و حفظ آرامش در بازار مرغ، نظارت  باید در این زمینه تشدید شود.

چرخه شیوع بیماری با زنده فروشی مرغ به گردش در می‌آید

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان با اشاره به تمایل و رواج خرید مرغ زنده در بین مردم شهرستان‌های جنوب استان برای تامین مصارف روزانه، تصریح کرد: آنچه بیش از هر چیز منجر به توسعه مراکز عرضه مرغ زنده شده، نا آگاهی شهروندان از پیامدها و مخاطرات خرید مرغ زنده برای سلامت آنان است، چرا که چرخه شیوع بیماری با زنده فروشی به گردش در می‌آید که با جلوگیری از زنده فروشی می‌توان از وقوع این بیماری پیشگیری کرد.

کرامتی خاطرنشان کرد: افزایش اطلاع رسانی برای ارتقای سطح آگاهی شهروندان راهکار مهم از بین بردن واحدهای عرضه مرغ زنده است و باید شهروندان را از پیامدهای خرید مرغ زنده آگاه کرد و از این طریق واحدهای عرضه مرغ را به سمت بهداشتی شدن پیش برد.

بیش از ۴۸ میلیون قطعه جوجه ریزی در مرغداری های استان صورت گرفته است

وی با بیان اینکه در سال ۹۹ بیش از ۴۸ میلیون و ۵۰۹ هزار قطعه جوجه ریزی در مرغداری های استان صورت گرفته است، ادامه داد: در سال گذشته میزان تولید گوشت مرغ از ۱۰۱ هزار تن به ۱۰۲ هزار و ۵۰۰ تن افزایش داشته است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی اذعان داشت: ۳۶ درصد از جوجه ریزی ها در سطح ۶ زنجیره طیور انجام می گیرد و مابقی نیز در سطح ۳ اتحادیه طیور استان انجام می‌گیرد که به طور میانگین جوجه‌ریزی ماهانه در سال قبل چهار میلیون و ۴۲ هزار و ۴۳۳ قطعه بود.

کرامتی با بیان اینکه از مرغداران خواسته شده تا رعایت حال مصرف کنندگان را داشته باشند، ادامه داد: تا مرحله کشتار مرغ های تولیدی در کشتارگاه جهاد کشاورزی بر موضوع نظارت دارد و لازم است این نظارت ها با شدت بیشتری ادامه داشته باشد.

حمایت و پشتیبانی دولت از واحدهای تولیدی

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با بیان اینکه لازم است دولت با در نظر گرفتن تسهیلات کم بهره از این واحدهای تولیدی حمایت و پشتیبانی کند، افزود: این میزان مرغ کشتار شده به تعداد ۱۳۸ هزار و ۲۸۲ قطعه مرغ زنده بوده است که در ۱۱ کشتارگاه کشتار شده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر مشکلی در تامین مرغ مورد نیاز مردم وجود ندارد، اما باید بازرسی و نظارت‌ها مؤثر و کاربردی‌تر از گذشته انجام گیرد تا عرضه مرغ موجود در بازار به وضعیت پایداری برسد.

کرامتی با اشاره به اینکه ارسال گوشت مرغ به استان‌های همجوار نیز وجود ندارد، افزود: نمایندگان سازمان‌های جهادکشاورزی و صمت و اداره کل دامپزشکی به صورت ثابت در کشتارگاه‌ها مستقر هستند و همه فعالیت ها از زمان ورود مرغ زنده تا خروج مرغ گرم و ارسال به مراکز توزیع را صورتجلسه می‌کنند.

طبق مصوبه ستاد تنظیم بازار کشور خروج مرغ از استان ممنوع است

کرامتی گفت: انتظار داریم سازمان تعزیرات حکومتی با همکاری سازمان صمت و سایر نهادهای مسئول بر رصد و نظارت بیشتر در این زمینه  اهتمام و با هر گونه انحراف در این خصوص برخورد قانونی انجام شود.

وی بیان کرد: در مقطعی از فصول سال در استانهای همسایه از جمله آذربایجان شرقی و استان‌های مرکزی و تهران، کمبود تولید مرغ آماده طبخ و مشکل افزایش قیمت وجود دارد که به دلیل تامین نیاز خود از استان باعث ایجاد کمبود در بازار می شوند و طبق مصوبه ستاد تنظیم بازار کشور نباید مرغ از استان خارج شود و نظارت دستگاههای ذیربط بر افزایش قیمت و ساماندهی این موضوع نیز باید بیش ازپیش افزایش یابد.

کرامتی، وجود دلالان و واسطه ها در عرضه مرغ در سطح بازار، خروج مرغ پر کن آماده طبخ از مبادی غیر قانونی و کشتارگاه ها، کشتار کن های روزمزدی و همچنین قطعه بندی مرغ را از مهمترین عوامل تاثیر گزار در بروز وضعیت فعلی عرضه این محصول در بازار عنوان کرد.

وی همچنین با تاکید بر اینکه تمامی نهاده های دامی مرغداران با ارز دولتی در اختیار آنان قرار می گیرد، افزود: هر گونه فروش مرغ و تخم مرغ خارج از قیمت مصوب کارگروه تنظیم بازار غیر قانونی است.

نیاز روزانه مرغ در آذربایجان غربی ۲۳۰ تن در روز است

مدیر طیور سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی نیز در خصوص آخرین وضعیت تولید و توزیع گوشت مرغ در استان گفت: در اردیبهشت ماه سال جاری، حدود ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار قطعه جوجه ریزی در سطح مرغداری های گوشتی استان انجام گرفته است که با توجه به این میزان جوجه ریزی، روزانه ۳۰۰ تن گوشت مرغ در سطح بازار استان توزیع و عرضه خواهد شد.

یحیی خلیلی با بیان اینکه هم اکنون نیاز استان در روز ۲۲۰ تا ۲۳۰ تن است که این میزان تولید بیش از نیاز استان به شمار می رود، خاطر نشان کرد:در طی یک ماه گذشته به طور میانگین ۲۶۳ مرغداری گوشت مرغ در سطح ۱۲ کشتارگاه استان به صورت روزانه استحصال و در سطح بازار عرضه شده است.

وی اضافه کرد: واحدهای مرغداری گوشتی که حداقل ۹۰ درصد مرغ تولیدی پایان دوره آنها بر اساس سامانه قرنطینه دامپزشکی تایید تخلیه شده باشد، درخواست مجوز جوجه ریزی دوره بعدی آنها به صورت سیستمی در سامانه سماصط تایید می گردد.

خلیلی افزود: واحدهای مرغداری گوشتی که کمتر از ۹۰ درصد مرغ تولیدی پایان دوره آنها بر اساس سامانه قرنطینه دامپزشکی تایید تخلیه نشده باشد درخواست مجوز جوجه ریزی دوره بعدی آنها به صورت سیستمی در سامانه سماصط تا اطلاع ثانوی تایید نشده و تعلیق می گردد در این خصوص موضوع توسط اداره کل دامپزشکی استان یا سازمان دامپزشکی کشور بررسی و پس از رفع مغایرت و ثبت سیستمی در سامانه های دامپزشکی امکان جوجه ریزی آتی برای آنها فراهم خواهد شد.

وی تاکید کرد: کنترل و نظارت بر فرآیند ثبت جوجه ریزی تا تحویل مرغ زنده به کشتارگاه و همچنین ورود اطلاعات صحیح و به موقع در سامانه سماصط بر عهده اتحادیه سراسری تعاونی های مرغداران گوشتی ایران و به تبع آن در استان می باشد که در این خصوص دسترسی های نظارتی و کنترلی در سامانه مذکور به صورت کشوری و استانی وجود دارد.

لینک کوتاه : https://ulduzkhabar.ir/?p=1371

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از تورکی و فارسی یا غیر مرتبط باشند منتشر نخواهند شد.